The suitcase method in cultural analysis: An investigation of image-sound relations in performances by Adrian Piper (Funk Lessons), Dorothea Rust (L'Animoteur) and Monika Diller (Re-Performance Damengöttinen)

The suitcase method in cultural analysis: An investigation of image-sound relations in performances by Adrian Piper (Funk Lessons), Dorothea Rust (L'Animoteur) and Monika Diller (Re-Performance Damengöttinen)

Sabine Gebhardt Fink

published in German in Musik im Blick. Visuelle Perspektiven auf auditive Kulturen. Editors Dr. Carola Bebermeier and Prof. Dr. Sabine Meine, Böhler Publishers Vienna Cologne, 2023

Auditory and visual cultures correspond with each other. Time and again we encounter artists who feel connected to both areas and express themselves both aurally and visually. In addition, the history of music thrives on fascinating relationships with the visual arts, motivated by contemporary discussions, parallel talents or synaesthetic predispositions of individuals. Musicological research is currently developing an increasing interest in thinking about visual elements in auditory cultures, specifically using images as sources for music history, analysing (graphic) forms of notation or researching the relationship between moving images and sound. This volume brings the close relationship between hearing and seeing into focus and reflects on its variations in the past and present in the four subject areas «theoretical considerations/prolegomena», «images as sources», «writing, notation and sound» and «images in motion». The immense spectrum of "practices of giving to hear and to see" will be shown and a variety of methodological approaches will be presented, applied and discussed.... (translated with www.deepl.com)

Content

Prolegomena (theoretical considerations/prolegomena)

  • Carola Bebermeier, Sabine Mein: Klingende Bildkörper. Musik und visuelle Kulturen. Zur Einleitung
  • Melanie Unseld: Bild — Musik — Klang! Intermediale Grenzräume 
  • Antonia Baldassarre: Musik im Blick. Im Dickicht der Positionen

Bilder als Quellen (images as sources)

  • Jörn Steigerwald: Illustrationen musikalischen Vernügungens. Die Bildrhetorik des Grand Divertissement royal (1668)
  • Henrik Rost: Musikinstrument vs. Küchengerät. ’Bildkörper’ und ’Körperbilder’ im Stammbuch von Ignaz Moscheles
  • Antonia Baldassarre: Musik im Blick. Im Dickicht der Positionen
  • Dietrich Helms: Frauen am Klavier, oder: Immer (noch) das gleiche Bild. Eine Korpusanalyse historischer Bildpostkarten
  • Christoph Müller-Oberhäuser: Gruppenbilder (fast) ohne Damen.
    Überlegungen zur fotografischen (Selbst-)Darstellung von
    Männergesangvereinen um 1900

Schrift, Notation und Klang (writing, notation and sound)

  • Gesa Finke: Zur Interpretation von graphischer Notation. Fragestellungen und Perspektiven
  • Elena Minetti: Formen der Verschriftlichung musikalischer Phänomene in Daphne Orams kompositorischen Schaffen

Bilder in Bewegung (images in motion)

  • Sabine Gebhardt Fink: Die Koffermethode in der Kulturanalyse. Eine Untersuchung von Bild-Klang-Relationen in Performances von Adrian Piper (Funk-Lessons), Dorothea Rust (L’Animoteur) und Monika Dillier (Re-Performance Damengöttinen)
  • Maria Fuchs: Intermediales Verhältnis von bewegtem Bild, Ton und Affekt. Zu einer frühen Theorie und Ästhetik von Filmmusi

text in German 'Sabine Gebhart Fink: Die Koffermethode in der Kulturanalyse ...